Pandaregler

På Panda Dojo är det en avslappnad stämning. Alla är lika mycket värda. Bälte eller ambitionsnivå spelar ingen roll. Det viktiga är att alla trivs och nya känner sig välkomna. Det åstadkommer vi genom vanligt hyfs. Vi svär inte, vi snackar illa om någon/några, åsikter man kanske brinner för får man vädra någon annan stans osv. Vi är på klubben för att träna och ha det kul. Inget annat. Det här har vi inte skrivit ner. Det har blivit så för att vi har bra och mogna instruktörer som kan förmedla det. Vi har dock några punkter vi trycker på:

1. Ödmjukhet och säkerhet.
Vi är alla på träningen för att bli bättre, som individer och som grupp. Hjälp och sköt om dina träningskompisar så att ingen går sönder och alla blir bättre. Som nybörjare måste du lära dig att slappna av. Öva på att köra tekniskt och samlat, som motsats till muskligt och fladdrigt. Som fortsättare måste du bjuda på lägen. Vi försöker inte vinna varje pass. Vi försöker bli bättre varje pass. Vi tror inte på idén om att aldrig klappa ut. Man lär sig av att sätta sig i dåliga positioner och där måste man klappa ut ibland. Träningen handlar om att ge och ta. Den som är mer erfaren drar ut sina kompisar med teknik och kärlek.  Vi brukar säga att ”den som drar ett lås (eller annan teknik) är ansvarig för det”. med det menar vi att du ska inte ta i mer än att det är säkert för din kompis.

 

2. Inställning På träningen ska man vara koncentrerad och taggad. Du förväntas göra det instruktören säger, bara det instruktören säger och så länge som denna vill det. Du frågar inte ”hur länge ska vi göra det här”. Innan träning ska du förbereda dig mentalt på att träna. Är du trött eller på dåligt humör får du ändra det eller bita ihop. När du förlorar, försök igen. När du vinner, var ödmjuk. Vi är ett lag och vi kämpar tillsammans!

 

3. Hygien. Naturligtvis har du klippta naglar och rena träningskläder. Har du ett kroppsarbete kanske du ska duscha före träningen också. Vi kommer ju ganska nära varandra under träningen, minst sagt.

Det var allt!